vrijdag 5 juli 2013

eindopdracht Florianne

Lesfasenmodel  voor college 5
Het lesfasenmodel vormt de structuur van een les beeldende vorming.
Vul de horizontale strook in bij de   ****  sterretjes

Voorbereiding *
Context
Belevingswereld
Kinderen van 12 jaar zijn bezig met hoe ze er uit zien. Ze krijgen meer interesse in hun uiterlijk en hoe ze dit aan kunnen passen. Op deze interesse wil ik inspringen met de opdracht.
Basisplan
Opdracht en randvoorwaarden
Tijdens deze opdracht gaan de kinderen maskers van hun eigen gezicht maken. We beginnen met het bekijken van (plaatjes van) indianenmaskers. Deze hebben duidelijke gezichtsuidrukkingen, dit bespreken we kort. Als de tijd het toe laat, mogen ze in tweetallen omstebeurt elkaars gezicht afdrukken in gips. Is dit niet mogelijk, dan neem ik kant en klare witte maskers mee. Op de maskers mogen de kinderen zichzelf zo duidelijk mogelijk tekenen. Hoe staan je ogen? Welke kleur heeft je haar? Etc. Ze moeten zichzelf één duidelijke emotie geven op het masker, zoals boos of blij.
Doelen
Beeldend doel:
De kinderen maken een masker dat duidelijk op hen lijkt en een eenduidige emotie weer geeft.

Technisch doel:
De maskers worden eventueel gemaakt van gips, dan is het criterium dat alle maskers heel en goed gelukt zijn. Verder is er een technisch doel te behalen in het betekenen van de maskers. De kinderen moeten netjes ogen, een mond en andere gezichtskenmerken kunnen tekenen.

Receptie
/Oriëntatie *
Introduceren
Beeldcultuur
Primitivisme

Beeldaspecten
Met name vorm. De kinderen zijn bezig met de vorm van hun gezicht, en de vorm van een gezicht met een bepaalde uitdrukking. Als iemand boos kijkt wijzen de wenkbrauwen bijvoorbeeld naar beneden, terwijl een geschrokken persoon zijn wenkbrauwen juist in een hoge boog fronst.

Ontwikkelingsfasen
Met name het mimetische stadium, kinderen proberen een beeld zo nauwkeurig mogelijk na te maken, waarbij ze letten op hun eigen gelaatstrekken.




*
Informeren
Beeldbeschouwen
We hebben het in het begin van de les over de indianenmaskers. Welke gezichtsuitdrukking hebben zij? En hoe is dit weergegeven?

*
Instrueren
Beeldend Probleem
Vervolgens  wordt uitgelegd dat de kinderen hun eigen masker mogen maken. Het beeldende probleem hier is hoe ze een emotie naar keuze zo goed mogelijk weergeven.
Productie
/Uitvoering
Observeren
Beeldend Vermogen

Begeleiden
Werkprocessen

Afronden
Tijdsmanagement
Reflectie
/Nabeschouwing
Nabespreken
Reflecteren






*
Beoordelen
Beoordelingscriteria (matrix)

Nb. Alleen de matrix maken.






Presenteren
Presentatievorm
Evaluatie
Evalueren
Opdracht en randvoorwaarden


Matrix


score
Onvoldoende
Voldoende
goed

Vorm masker
max. punten
Het masker is onherkenbaar, gedeukt of niet heel
0 punt

Het masker is redelijk, maar sluit niet goed aan op het gezicht.
punt

Het masker sluit goed aan op het gezicht en is herkenbaar.
punten

gezichtsuitdrukking


max. 5 punt
De gezichtsuitdrukking is niet herkenbaar.
0 punten

Er is gepoogd een gezichtsuitdrukking te maken, maar hier is slechts deels in geslaagd.
punt

Het is in één oogopslag duidelijk welke uitdrukking het masker heeft.
punten

tekenen

max. 2 punten
Het tekenen van het kind is niet veel meer dan gekras
0 punt

Het gezicht is ongelijk of scheef, de lijnen zijn wel duidelijk zichtbaar
 punten

Het gezicht is geloofwaardig
punten


Geen opmerkingen:

Een reactie posten