donderdag 4 juli 2013

5 Eindopdracht zelfontworpen les

Voorbereiding *
Context
Belevingswereld
 Aangezien de kinderen hun eigen gezicht gaan namaken in een bepaalde stijl ligt dit binnen de belevingswereld. Ook hebben alle kinderen wel eens een portret gezien.
Basisplan
Opdracht
Teken je eigen gezicht op een kubistische manier. Je gebruikt dus rechte lijnen en hoekige vormen, zoals in het voorbeeld te zien is.
Randvoorwaarden
-       Zorg dat er kenmerken van je eigen gezicht in terugkomen, bijvoorbeeld kleur haar, kleur ogen enz.
-       Gebruik vooral rechte lijnen
-       Gebruik veel kleur
Doelen
Beeldend doel:
De kinderen beelden hun eigen gezicht uit in kubistische stijl.

Technisch doel:
Het gezicht moet vooral uit rechte lijnen bestaan, dus de leerlingen moeten even ‘uitpuzzelen’ hoe dat tot stand moet komen.

Receptie
/Oriƫntatie *
Introduceren
Beeldcultuur
Kubisme
Beeldaspecten
In deze les vooral vormaspect, daardat er rechte lijnen gebruikt moeten worden.
Ontwikkelingsfasen
Het mimetische stadium komt vooral aan de orde. Hierbij gaat het om het nabootsen van de werkelijkheid, wat niet altijd exact realistisch hoeft te zijn. In deze opdracht is het schematisch realism gebruikt.
*
Informeren
Beeldbeschouwen
Er worden verschillende vragen gesteld over de schilderijen die getoond worden. Wat zien de kinderen? Wat valt er op aan de lijnen en de kleuren? Zou een gezicht er in het echt ook zo uitzien? Let goed op, want jullie gaan vandaag ook op deze manier werken.
*
Instrueren
Beeldend Probleem
Van de gezichten in deze schilderijen weet ik niet wie het is. Ik zou ook graag zo’n schilderij hebben van jullie, zodat ik het kan vergelijken met hoe iemand er in het echt uit ziet.

Vandaag gaan jullie je eigen gezicht tekenen op dezelfde manier als deze schilderijen zijn gemaakt, denk dus aan de rechte lijnen en vormen. Gebruik ook veel verschillende kleuren en zorg dat je te herkennen bent, bijvoorbeeld door haarkleur en ogen.
Productie
/Uitvoering
Observeren
Beeldend Vermogen

Begeleiden
Werkprocessen

Afronden
Tijdsmanagement
Reflectie
/Nabeschouwing
Nabespreken
Reflecteren






*
Beoordelen
Beoordelingscriteria (matrix)

Nb. Alleen de matrix maken.

Zie hieronder

Presenteren
Presentatievorm
Evaluatie
Evalueren
Opdracht en randvoorwaarden


Plaatjes: 

vragen: 
- wat hebben deze schilderijen gemeen/wat zie je? Op beide schilderijen zie je een gezicht/persoon (fase 1)
- wat valt er aan op? veel rechte lijnen (fase 2)
- kun je zien hoe de persoon zich zou voelen? De 2e ziet er banger uit dan de eerste, die lijkt blij (fase 3)
- wat is het verschil wat stijl betreft? De tweede is veel kleurrijker dan de eerste (fase 4)
- wat zijn de overeenkomsten? rechte lijnen, verschillende kleuren gebruikt (fase 5)

Rubrix: kubisme


onvoldoende
voldoende
goed
score
Vorm

max. 4 punten
Geen gebruik van rechte vormen
0 punt


Een aantal keer rechte lijnen gebruikt
2 punt


Uitsluitend gebruik van rechte lijnen en vormen.
4 punten



Kleur


max. 3 punt
Bijna geen kleur/alleen zwart-wit
0 punten


Gebruik van verschillende kleuren waardoor onderscheid tussen verschillende ‘delen’ van het gezicht te zien is.
1 punt


Gebruik van veel verschillende kleuren, expressief gebruikt.
3 punten



herkenbaarheid

max. 3 punten
Geen kenmerken van kind terugkomend in tekening
0 punt


Een kenmerk zichtbaar, zoals haarkleur
1  punten


Meerdere kenmerken zichtbaar
3 punten




                                                                                                                                                                     Totaalscore:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten