Voorbereiding *
|
Context
|
Belevingswereld
Aangezien de kinderen hun eigen gezicht gaan
namaken in een bepaalde stijl ligt dit binnen de belevingswereld. Ook hebben
alle kinderen wel eens een portret gezien.
|
Basisplan
|
Opdracht
Teken je
eigen gezicht op een kubistische manier. Je gebruikt dus rechte lijnen en
hoekige vormen, zoals in het voorbeeld te zien is.
Randvoorwaarden
-
Zorg dat er kenmerken van je eigen gezicht in terugkomen, bijvoorbeeld
kleur haar, kleur ogen enz.
-
Gebruik vooral rechte lijnen
-
Gebruik veel kleur
|
|
Doelen
|
Beeldend doel:
De kinderen
beelden hun eigen gezicht uit in kubistische stijl.
Technisch doel:
Het gezicht
moet vooral uit rechte lijnen bestaan, dus de leerlingen moeten even
‘uitpuzzelen’ hoe dat tot stand moet komen.
|
|
Receptie
/Oriƫntatie * |
Introduceren
|
Beeldcultuur
Kubisme
Beeldaspecten
In deze les
vooral vormaspect, daardat er rechte lijnen gebruikt moeten worden.
Ontwikkelingsfasen
Het
mimetische stadium komt vooral aan de orde. Hierbij gaat het om het nabootsen
van de werkelijkheid, wat niet altijd exact realistisch hoeft te zijn. In
deze opdracht is het schematisch realism gebruikt.
|
*
|
Informeren
|
Beeldbeschouwen
Er worden
verschillende vragen gesteld over de schilderijen die getoond worden. Wat
zien de kinderen? Wat valt er op aan de lijnen en de kleuren? Zou een gezicht
er in het echt ook zo uitzien? Let goed op, want jullie gaan vandaag ook op
deze manier werken.
|
*
|
Instrueren
|
Beeldend Probleem
Van de gezichten in deze schilderijen weet ik niet wie het is. Ik zou ook
graag zo’n schilderij hebben van jullie, zodat ik het kan vergelijken met hoe
iemand er in het echt uit ziet.
Vandaag gaan jullie je eigen gezicht tekenen op dezelfde manier als deze
schilderijen zijn gemaakt, denk dus aan de rechte lijnen en vormen. Gebruik
ook veel verschillende kleuren en zorg dat je te herkennen bent, bijvoorbeeld
door haarkleur en ogen.
|
/Uitvoering |
|
|
|
|
|
|
|
|
/Nabeschouwing |
|
|
*
|
Beoordelen
|
Beoordelingscriteria (matrix)
Nb. Alleen de matrix maken.
Zie hieronder
|
|
|
|
|
|
|
Plaatjes:
vragen:
- wat hebben deze schilderijen gemeen/wat zie je? Op beide schilderijen zie je een gezicht/persoon (fase 1)
- wat valt er aan op? veel rechte lijnen (fase 2)
- kun je zien hoe de persoon zich zou voelen? De 2e ziet er banger uit dan de eerste, die lijkt blij (fase 3)
- wat is het verschil wat stijl betreft? De tweede is veel kleurrijker dan de eerste (fase 4)
- wat zijn de overeenkomsten? rechte lijnen, verschillende kleuren gebruikt (fase 5)
Rubrix: kubisme
|
onvoldoende
|
voldoende
|
goed
|
score
|
Vorm
max. 4 punten
|
Geen gebruik
van rechte vormen
0 punt
|
Een aantal
keer rechte lijnen gebruikt
2 punt
|
Uitsluitend
gebruik van rechte lijnen en vormen.
4 punten
|
|
Kleur
max. 3 punt
|
Bijna geen
kleur/alleen zwart-wit
0 punten
|
Gebruik van
verschillende kleuren waardoor onderscheid tussen verschillende ‘delen’ van
het gezicht te zien is.
1 punt
|
Gebruik van
veel verschillende kleuren, expressief gebruikt.
3 punten
|
|
herkenbaarheid
max. 3 punten
|
Geen kenmerken
van kind terugkomend in tekening
0 punt
|
Een kenmerk
zichtbaar, zoals haarkleur
1 punten
|
Meerdere kenmerken
zichtbaar
3 punten
|
|
Totaalscore:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten