Voorbereiding
|
Context
|
Belevingswereld: Ik laat een aantal schilderijen zien waarin
kleuren voorkomen. Kinderen zijn in hun tekeningen vaak bezig met kleuren.
Vandaag gaan we het hebben over verschillende kleuren in schilderijen en hun
betekenis daarachter. Zo kunnen kinderen inzicht krijgen waar sommige kleuren
voor staan.
|
Basisplan
|
Opdracht en randvoorwaarden:
Bij de
schilderijen die ik laat zien heb ik een aantal vragen voorbereid. Ieder kind
krijgt een blaadje met de vragen erop en genoeg ruimte om de vragen te
beantwoorden. Als we hiermee klaar zijn en ik nog een keer de kleuren en
betekenis heb samengevat krijgen de kinderen een tekenopdracht. Zij mogen dan
een eigen tekening maken met kleuren die zij graag gebruiken. Zij moeten
daarbij ook uitleggen waarom zij voor deze kleuren hebben gekozen. De
opdracht moet serieus gemaakt worden, verder is het onderwerp vrij om over te
tekenen. Het kan een persoon zijn, maar ook een landschap of iets anders.
|
|
Doelen
|
Beeldend doel:
Kinderen
gebruiken kleuren waaraan een bepaalde betekenis aanzit. Zij laten dit naar
voren komen in hun tekening en kunnen uitleggen waarom zij de specifieke
kleur hebben gebruikt.
Technisch doel:
Bij het
maken van de tekening maken de kinderen gebruik van kleurpotloden. Zij kunnen
bepaalde kleuren donkerder of lichter maken door het gebruik van zwart en
wit.
|
|
Receptie
/Oriëntatie |
Introduceren
|
Beeldcultuur:
Ik heb een
verhaal bij me over een meisje dat kijkt naar verschillende schilderijen en
kan zien hoe de mensen of de omgeving zich voelt. Daarnaast neem ik een
aantal plaatjes mee van schilderijen waarin een bepaalde kleur naar voren
komt. Ik ga in gesprek met de kinderen waar de kleur voor kan staan.
Beeldaspecten:
In het
schilderij moet ik minimaal 3 verschillende kleuren terugzien waarbij een
bepaalde betekenis hoort. Hoe ik dat terug wil zien leg ik uit tijdens de
uiteindelijke tekenopdracht.
Ontwikkelingsfasen:
Het ene
kind heeft meer talent dan het andere kind voor het maken van een tekening
met kleuren. Daarom let ik op welke kleuren een kind gebruikt en hoe het kind
deze kleur kan uitleggen. Daarnaast let ik op of er een specifieke betekenis
naar voren komt, of dat de kleuren zomaar zijn getekend. Kinderen kunnen dus
in hun tekening vormen, lijnen, en verschillende objecten verwerken.
|
|
Informeren
|
Beeldbeschouwen:
Aan het
begin van de les laat ik een plaatje van een schilderij zien. Hierbij vertel
ik wat ik zie op het schilderij en geef ik aan wat voor kleuren ik allemaal
zie. Ik vertel wat ik denk waar de kleuren voor staan en de betekenis van de
kleuren.
Ik vertel
aan de kinderen dat we dit deze les ook gaan doen met z’n allen, ieder heeft
een eigen mening en mag deze verwoorden in de antwoorden op de vragen.
|
|
Instrueren
|
Beeldend Probleem:
Ik zou
graag willen weten welke kleuren jullie gebruiken in de tekeningen.
Ik zou ook
willen weten waarom je specifiek voor die kleuren hebt gekozen.
Ik zou
graag willen dat je in de tekening 3 verschillende kleuren met betekenissen
verwerkt naar eigen inbreng en inzicht.
|
Reflectie
/Nabeschouwing |
Beoordelen
|
Beoordelingscriteria:
Rubrix
|
Beoordelingsrubix:
Totale score: ….
|
onvoldoende
|
voldoende
|
goed
|
score
|
Werkverzorging
max. 5 punten
|
1 punt
Er is slordig gewerkt aan de
tekening.
|
3 punten
Er is voldoende aandacht aan de
tekening besteedt.
|
5punten
Een nette, verzorgde tekening
waar aandacht aan is besteedt.
|
|
3 verschillende kleuren met
betekenis
max. 5 punt
|
1 punt
Er zijn minder dan 3 soorten
kleuren te zien in de tekening.
|
3 punten
Er zijn 2 soorten kleuren te zien in de tekening.
|
5 punten
Er zijn 3 of meer soorten
kleuren te zien in de tekening.
|
|
Originaliteit
max. 5 punten
|
1 punt
De tekening lijkt op het werk
van anderen.
|
3 punten
De tekening lijkt op het werk
van anderen maar er zijn ook eigen objecten.
|
5 punten
De tekening heeft meerdere
unieke objecten.
|
|
Eigen mening en verantwoording
van de 3 gebruikte kleuren
max. 5 punten
|
1 punt
Een onvoldoende mening en
verantwoording.
|
3 punten
Een voldoende mening en
verantwoording.
|
5 punten
Een goede mening en
verantwoording.
|
|
-
Wat zien
jullie? Een man en een vrouw.
-
Wat voelen
jullie bij dit schilderij? Verdriet.
-
Welke kleur
overheerst in dit schilderij? Zwart
-
Waarvoor zou
de kleur zwart kunnen staan? Voor
verdriet, angst, de dood.
-
Wat vinden
jullie van dit schilderij? Eigen mening
-
Wat zien jullie?
Een moeder en een dochter.
-
Wat voelen
jullie bij dit schilderij? Rust,
veiligheid, liefde.
-
Welke twee
kleuren overheersen in dit
schilderij? Het roze en rood in de
jurken.
-
Waarvoor zou
de kleur roze hier kunnen staan? Veilig,
liefde, eigen invulling.
-
Waarvoor zou
de kleur rood hier kunnen staan? Liefde,
warmte, eigen invulling.
-
Wat vinden
jullie van dit schilderij? Eigen mening.
-
Wat zien
jullie? Een stad, een restaurant / café.
-
Wat voelen
jullie bij dit schilderij? Vakantie, gezelligheid,
blij, feest.
-
Welke kleur
valt op in dit schilderij? Het gele van
de muur of het blauw van de nacht.
-
Waarvoor zou
de kleur geel kunnen staan? Voor
gezelligheid, blauw kan voor de nacht staan.
-
Wat vinden
jullie van dit schilderij? Eigen mening.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten