vrijdag 5 juli 2013

5 Eindopdracht zelfontworpen les Charlotte van Baarlen

Voorbereiding
Context
Belevingswereld: Ik laat een aantal schilderijen zien waarin kleuren voorkomen. Kinderen zijn in hun tekeningen vaak bezig met kleuren. Vandaag gaan we het hebben over verschillende kleuren in schilderijen en hun betekenis daarachter. Zo kunnen kinderen inzicht krijgen waar sommige kleuren voor staan.
Basisplan
Opdracht en randvoorwaarden:
Bij de schilderijen die ik laat zien heb ik een aantal vragen voorbereid. Ieder kind krijgt een blaadje met de vragen erop en genoeg ruimte om de vragen te beantwoorden. Als we hiermee klaar zijn en ik nog een keer de kleuren en betekenis heb samengevat krijgen de kinderen een tekenopdracht. Zij mogen dan een eigen tekening maken met kleuren die zij graag gebruiken. Zij moeten daarbij ook uitleggen waarom zij voor deze kleuren hebben gekozen. De opdracht moet serieus gemaakt worden, verder is het onderwerp vrij om over te tekenen. Het kan een persoon zijn, maar ook een landschap of iets anders.
Doelen
Beeldend doel:
Kinderen gebruiken kleuren waaraan een bepaalde betekenis aanzit. Zij laten dit naar voren komen in hun tekening en kunnen uitleggen waarom zij de specifieke kleur hebben gebruikt.
Technisch doel:
Bij het maken van de tekening maken de kinderen gebruik van kleurpotloden. Zij kunnen bepaalde kleuren donkerder of lichter maken door het gebruik van zwart en wit.
Receptie
/Oriëntatie
Introduceren
Beeldcultuur:
Ik heb een verhaal bij me over een meisje dat kijkt naar verschillende schilderijen en kan zien hoe de mensen of de omgeving zich voelt. Daarnaast neem ik een aantal plaatjes mee van schilderijen waarin een bepaalde kleur naar voren komt. Ik ga in gesprek met de kinderen waar de kleur voor kan staan.
Beeldaspecten:
In het schilderij moet ik minimaal 3 verschillende kleuren terugzien waarbij een bepaalde betekenis hoort. Hoe ik dat terug wil zien leg ik uit tijdens de uiteindelijke tekenopdracht.
Ontwikkelingsfasen:
Het ene kind heeft meer talent dan het andere kind voor het maken van een tekening met kleuren. Daarom let ik op welke kleuren een kind gebruikt en hoe het kind deze kleur kan uitleggen. Daarnaast let ik op of er een specifieke betekenis naar voren komt, of dat de kleuren zomaar zijn getekend. Kinderen kunnen dus in hun tekening vormen, lijnen, en verschillende objecten verwerken.

Informeren
Beeldbeschouwen:
Aan het begin van de les laat ik een plaatje van een schilderij zien. Hierbij vertel ik wat ik zie op het schilderij en geef ik aan wat voor kleuren ik allemaal zie. Ik vertel wat ik denk waar de kleuren voor staan en de betekenis van de kleuren.
Ik vertel aan de kinderen dat we dit deze les ook gaan doen met z’n allen, ieder heeft een eigen mening en mag deze verwoorden in de antwoorden op de vragen.

Instrueren
Beeldend Probleem:
Ik zou graag willen weten welke kleuren jullie gebruiken in de tekeningen.
Ik zou ook willen weten waarom je specifiek voor die kleuren hebt gekozen.
Ik zou graag willen dat je in de tekening 3 verschillende kleuren met betekenissen verwerkt naar eigen inbreng en inzicht.

Reflectie
/Nabeschouwing
Beoordelen
Beoordelingscriteria:
Rubrix




Beoordelingsrubix:

Totale score: ….


onvoldoende
voldoende
goed
score

Werkverzorging
max. 5 punten
  1 punt
Er is slordig gewerkt aan de tekening.

3 punten
Er is voldoende aandacht aan de tekening besteedt.


5punten
Een nette, verzorgde tekening waar aandacht aan is besteedt.


3 verschillende kleuren met betekenis

max. 5 punt
1 punt

Er zijn minder dan 3 soorten kleuren te zien in de tekening.
3 punten

Er zijn 2 soorten  kleuren te zien in de tekening.

5 punten

Er zijn 3 of meer soorten kleuren te zien in de tekening.


Originaliteit
max. 5 punten
1 punt
De tekening lijkt op het werk van anderen.

3  punten
De tekening lijkt op het werk van anderen maar er zijn ook eigen objecten.
5 punten
De tekening heeft meerdere unieke objecten.


Eigen mening en verantwoording van de 3 gebruikte kleuren
max. 5 punten
1 punt
Een onvoldoende mening en verantwoording.
3 punten
Een voldoende mening en verantwoording.

5 punten
Een goede mening en verantwoording.


                                                                                             



















































-          Wat zien jullie? Een man en een vrouw.
-          Wat voelen jullie bij dit schilderij? Verdriet.
-          Welke kleur overheerst in dit schilderij?                                                                 Zwart
-          Waarvoor zou de kleur zwart kunnen staan? Voor verdriet, angst, de dood.
-          Wat vinden jullie van dit schilderij? Eigen mening






-          Wat zien jullie? Een moeder en een dochter.
-          Wat voelen jullie bij dit schilderij? Rust, veiligheid, liefde.
-          Welke twee kleuren overheersen in dit       schilderij? Het roze en rood in de jurken.
-          Waarvoor zou de kleur roze hier kunnen staan? Veilig, liefde, eigen invulling.
-          Waarvoor zou de kleur rood hier kunnen staan? Liefde, warmte, eigen invulling.
-          Wat vinden jullie van dit schilderij? Eigen mening.


 
-          Wat zien jullie? Een stad, een restaurant / café.
-          Wat voelen jullie bij dit schilderij? Vakantie, gezelligheid, blij, feest.
-          Welke kleur valt op in dit schilderij? Het gele van de muur of het blauw van de nacht.
-          Waarvoor zou de kleur geel kunnen staan? Voor gezelligheid, blauw kan voor de nacht staan.
-          Wat vinden jullie van dit schilderij? Eigen mening.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten