Zie hier het resultaat...
Lesfasenmodel
Het lesfasenmodel vormt de structuur van een les
beeldende vorming:
Voorbereiding
|
Context
|
Kies de kleding die bij de persoon hoort die jij
eens zou willen zijn. (bv. Filmster, superheld….)
|
Basisplan
|
Een kind per groepje wordt omgetrokken. Deze omtrek
wordt beplakt met zelfontworpen kleding gemaakt van stof, behang, crèpe
papier en andere beschikbare materialen.
|
|
Doelen
|
Beeldend doel: maak met je groepje een
kledingontwerp, het moet duidelijk zijn wat voor soort persoon je uit wil
beelden.
Technisch doel:
de kleding moet goed aansluiten bij het lichaam van de persoon op het papier.
|
|
Receptie
/Oriëntatie |
Introduceren
|
Een filmpje met uitersten in kleding, dus bijv.
Kleding van Lady Gaga, de koningin, superhelden etc. De kinderen hebben dan een
idee wat de mogelijkheden zijn en welke kanten ze op kunnen denken.
|
|
Informeren
|
We verdelen de kinderen in groepjes en laten ze
eerst bedenken hoe ze ooit gekleed zouden willen gaan(bruidsjurk, pyjama,
superman-pak etc.) We vertellen dat we straks kleding gaan ontwerpen en
vertellen dat we extra letten op of de kleding netjes aansluit op het lichaam
dat ze tekenen.
|
|
Instrueren
|
Vervolgens krijgen ze per groepje een groot vel en
mogen ze een van de personen uit het groepje omtrekken. Ze hebben nu dus de
omtrek van een lichaam staan. Nu worden er lappen stof en stukken behang
uitgedeeld. De kinderen mogen een ideale outfit maken en op het lichaam
plakken. Ze mogen met stiften hun ontwerp verder versieren.
|
Productie
/Uitvoering |
Observeren
|
De leraar loopt rond en kijkt of er problemen zijn.
Waar nodig springt hij/zij in met hulp of bemiddeling bij ruzies.
|
|
Begeleiden
|
De leraar
loopt door de klas rond en zorgt dat de kinderen tot één ontwerp komen. Dit
kan een compromis zijn, of het ontwerp waar de meeste kinderen het mee eens
zijn. Verder helpt hij/zij met het uitknippen en opplakken van de kleding.
|
|
Afronden
|
De kinderen krijgen 20 minuten om hun outfit af te
maken. Vervolgens zullen ze nog 5-10 minuten bezig zijn met opruimen.
|
Reflectie
/Nabeschouwing |
Nabespreken
|
Alle vellen worden naast elkaar aan de muur
gehangen. De groepjes mogen een voor een naar voren komen om te vertellen wat
ze hebben gemaakt en waarom.
|
|
Beoordelen
|
Nakijken volgens het rubrix-model
|
|
Presenteren
|
Zie nabespreking
|
Evaluatie
|
Evalueren
|
Per vel kijken we met de hele klas of de outfit
duidelijk en eenduidig is en of de kleding netjes aansluit op het lichaam.
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten