donderdag 4 april 2013

In deze les hebben we een methode les verbeterd.
Zie hier het resultaat...

Lesfasenmodel
Het lesfasenmodel vormt de structuur van een les beeldende vorming:

Voorbereiding
Context
Kies de kleding die bij de persoon hoort die jij eens zou willen zijn. (bv. Filmster, superheld….)
Basisplan
Een kind per groepje wordt omgetrokken. Deze omtrek wordt beplakt met zelfontworpen kleding gemaakt van stof, behang, crèpe papier en andere beschikbare materialen.
Doelen
Beeldend doel: maak met je groepje een kledingontwerp, het moet duidelijk zijn wat voor soort persoon je uit wil beelden.
Technisch doel: de kleding moet goed aansluiten bij het lichaam van de persoon op het papier.
Receptie
/Oriëntatie
Introduceren
Een filmpje met uitersten in kleding, dus bijv. Kleding van Lady Gaga, de koningin, superhelden etc. De kinderen hebben dan een idee wat de mogelijkheden zijn en welke kanten ze op kunnen denken. 

Informeren
We verdelen de kinderen in groepjes en laten ze eerst bedenken hoe ze ooit gekleed zouden willen gaan(bruidsjurk, pyjama, superman-pak etc.) We vertellen dat we straks kleding gaan ontwerpen en vertellen dat we extra letten op of de kleding netjes aansluit op het lichaam dat ze tekenen.

Instrueren
Vervolgens krijgen ze per groepje een groot vel en mogen ze een van de personen uit het groepje omtrekken. Ze hebben nu dus de omtrek van een lichaam staan. Nu worden er lappen stof en stukken behang uitgedeeld. De kinderen mogen een ideale outfit maken en op het lichaam plakken. Ze mogen met stiften hun ontwerp verder versieren.

Productie
/Uitvoering
Observeren
De leraar loopt rond en kijkt of er problemen zijn. Waar nodig springt hij/zij in met hulp of bemiddeling bij ruzies.

Begeleiden
 De leraar loopt door de klas rond en zorgt dat de kinderen tot één ontwerp komen. Dit kan een compromis zijn, of het ontwerp waar de meeste kinderen het mee eens zijn. Verder helpt hij/zij met het uitknippen en opplakken van de kleding.

Afronden
De kinderen krijgen 20 minuten om hun outfit af te maken. Vervolgens zullen ze nog 5-10 minuten bezig zijn met opruimen.
Reflectie
/Nabeschouwing
Nabespreken
Alle vellen worden naast elkaar aan de muur gehangen. De groepjes mogen een voor een naar voren komen om te vertellen wat ze hebben gemaakt en waarom.

Beoordelen
Nakijken volgens het rubrix-model

Presenteren
Zie nabespreking
Evaluatie
Evalueren
Per vel kijken we met de hele klas of de outfit duidelijk en eenduidig is en of de kleding netjes aansluit op het lichaam.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten